Egészségünkről, problémáinkról...

Ételek glikémiás indexe

2020.12.28 08:09
Ételek glikémiás indexe

Miért hasznos a glikémiás indexek figyelembe vétele? 

    1. Cukorbetegség elkerülésében, kezelésében rendkívül nagy a jelentősége
    2. Ha fogyni szeretne vagy súlymegtartás a cél, ebben jelentős segítség, ha figyelembe vesszük az étkezéseknél az ételek vércukorszintre való hatását.

Glikémiás index

Az elfogyasztott szénhidrátok glikémiás indexének ismerete az egyik eszköz, amely segíthet az étkezés finomhangolásában, hogy a vércukorszint a normális tartományban maradjon.

Mi a glikémiás index?

A GI egy minősítési rendszer, ahol az ételeket 1-100 skálán rangsorolják annak alapján, hogy mennyit emelnek a vércukorszintben. A feldolgozott ételek, például cukorkák, kenyerek, sütemények és sütik GI-je magas, míg a kevésbbé módosított ételek, például a finomítatlan gabonafélék, keményítőtartalmú zöldségek és gyümölcsök alacsonyabb GI-vel rendelkeznek.

GI értékek

A GI értékek három tartományra bonthatók. Ne feledje, hogy az alacsony GI olyan étel, amely nem emeli annyira a vércukorszintjét, mint egy közepes vagy magas GI-értékű étel.

  • Alacsony GI: 1-55
  • Közepes GI: 56–69
  • Magas GI: 70–100

 

Glikémiás index és szénhidrát szám néhány élelmiszernél

 

Étel Gramm szénhidrát GI tartomány Átlagos GI
Fehér burgonya (közepes) 34 56-111 80
Édes burgonya (közepes) 24. 44-78 61
Sárgarépa (1/2 csésze) 6. 16-92 47
Zöldborsó (1/2 csésze) 11. 39-54 48
Csicseriborsó (1 csésze) 54. 31-36 34
Szójabab (1/2 csésze) 13. 15-20 17.
Alma (közepes) 19. 28–44 38
Banán (közepes) 27. 46-70 58
Fehér kenyér (1 szelet) 14 64–83 72
Teljes kiőrlésű kenyér (1 szelet) 12. 52-87 71.
Korpás kenyér (1 szelet) 12. 48-58 53
Zabpehely (1/2 csésze száraz) 27. 42-75 58
Fehér rizs (1 csésze hosszú szemű) 45 50-64 56
Barna rizs (1 csésze hosszú szemű) 45 66-87 77
Tészta (1 csésze) 43 40-60 50

 

Glikémiás index versus glikémiás terhelés

A GI-rendszer gyengesége, hogy a glikémiás index nem veszi figyelembe az elfogyasztott étel mennyiségét vagy az élelmiszer egyéb táplálkozási tulajdonságait (vagy ezek hiányát), például fehérjét, zsírt, vitaminokat, ásványi anyagokat és antioxidánsokat. 

Mivel a GI szigorúan a szénhidrátok számát vizsgálja, az étrend ezekre a számokra alapozva azt jelenti, hogy sok más hasznos információt kihagy az élelmiszer valódi egészségügyi értékének meghatározásához.

A mennyiségi probléma ellensúlyozására a kutatók kifejlesztették a glikémiás terhelés (GL) mérést, amely az elfogyasztott étel mennyiségét is figyelembe veszi.

Kiszámításához a GI-t megszorozzuk a szénhidrátok számával (grammban), majd elosztjuk ezt a számot 100-mal.

Például egy alma GI-értéke 40, és 15 gramm szénhidrátot tartalmaz. (40 x 15) / 100 = 6, tehát az alma glikémiás terhelése 6. Ezt alacsony GL-értékű ételnek tekintik.
.

szénhidrát, glikémiás index, fogyás

GL értékek

A GL értékeket három tartományra is fel lehet bontani.

  • Alacsony GL: 1-10
  • Közepes GL: 11–19
  • Magas GL: 20 vagy több

Hogyan lehet a GI / GL hasznos a fogyásnál?

Az étkezések megtervezésekor a GI-lista követésének előnyei közé tartozik az, hogy jobban figyel a szénhidrát választásra anélkül, hogy teljes mértékben korlátozná vagy szigorúan korlátozná a bevitelét.

Ha alacsony GI-tartalmú étrendre törekszik, akkor természetesen a teljes kiőrlésű gabonákra, gyümölcsökre, zöldségekre és hüvelyesekre összpontosít, szemben a spektrum magasabb GI-értékű élelmiszerekkel, amely több feldolgozott alapanyagot tartalmaz.

Egészségügyi céljaitól függően a GI-alapú étrend betartása azt jelentheti, hogy a szigorúbb étrendekhez képest hosszú távon fenntarthatóbb lehet az, ha jobban figyel a szénhidrát-választásokra, nem pedig szigorúan korlátozza azokat.

A fogyás és a vércukorszint kapcsolata
A szervezet vércukorszintjét egy 2 púpú teveként lehet elképzelni, reggel magas, délben alacsony, és este ismét magas.
Reggel és este amikor a vércukorszintünk magas, olyan ételeket érdemes enni, amely hosszú ideig stabilan tartja a vércukorszintet. 
2020.12.01 13:28
Kolosztrum vagy föccstej
Colostrum és AZ IMMUNOGLOBULIN
A folyékony colostrum tartalmaz egy egészen különleges enzimet, a telomerázt, amelyet szakemberek az „örök élet enzimjének” is neveznek. Sejtosztódáskor védi a sejteket, meghosszabbítva ezzel élettartamukat. A colostrum az egyetlen ismert anyag, amely tartalmazza a telomeráz enzimet.
Ekcéma kezelése külsőleg, természetesen

Az Aloe Vera alkalmazása ekcéma esetén